
BEDANKT!
Onlangs was je bij ons in een training. Samen met collega’s ging je flink wat uitdagingen aan en heb je onze ervaringsdeskundigen ontmoet. We hebben jullie als een inspirerende en open groep ervaren die goede vragen stelden en met grote betrokkenheid meededen. Daarvoor dank!
Nu ontvang je deze pagina met foto’s, ingevulde kaartjes, beoordelingen en (spoiler!) een situatie waarin Yvonne opnieuw advies van jou kan gebruiken. Hiermee hopen we je ervaring bij ons een stukje te verlengen.
DE TRAINING
Jullie hebben het verhaal van Yvonne gehoord en haar huis gezien. Ze had die week €50 te besteden. Er was een flinke hoop post, folders en dingen die ze moest doen. Haar trajectbegeleider Achmed hielp haar in die week. Als team zaten jullie er lekker in!
We hebben jullie naar cijfers gevraagd en dit gaven jullie als gemiddeldes:
De training heeft mij bruikbare nieuwe inzichten opgeleverd 7,9
De traininig heeft mij in mijn gevoel weten te raken 9,0
De training spoort me aan om in mijn werk (nog meer) rekening te houden met huurders in kwetsbare posities 8,2
De ervaringsdeskundigen en trainers hebben de training goed gefaciliteerd 9,4
Tijdens de trainingen hebben jullie emotielijstjes ingevuld. Lees ze hier nog eens terug.
Aan het eind hebben we jullie een aantal vragen gesteld. De antwoorden hebben we verzameld en hieronder bij de dropdowns neergezet. Klik op de vraag/stelling om het uit te klappen.
WELKE INZICHTEN HEB JE OPGEDAAN?
- Voor instanties ben je maar een nummer. Nadenken hoe je je geld uitgeeft.
- Je moet blijven knokken om te overleven.
- Financiële inzichten, gevoelens en irritaties.
- Met geld omgaan wat er allemaal mis kan gaan en hoe moeilijk mensen het hebben.
- Maatschappelijk probleem (niets is wat het lijkt).
- Behandel iedereen met respect want je weet nooit wat diegene heeft meegemaakt
- Verplaatsen in een moeilijke situatie
- Ongeloofwaardigheid en verdriet
- Voorzichtig zijn met wat je doet
- Geen aannames doen, bureaucratie, negatieve spiraal
- Overleven
- Geldprobleem
- Dat ik het heel goed heb
- Geen aannames maken
- Begrip en gevoel
- Het letten op elke cent
- Goed en interessant
- Fijn, geeft een andere kijk op de situatie, maar ook heel verdrietig.
- Interactief, leuk, waardevol en leerzaam. Kort maar zeer krachtig (fijn tempo) en herkenbaar.
- Best intensief, soms schokkende verhalen en momenten. Het was erg leerzaam.
- Stilstaan bij het leren van een ander.
- Interessant, laagdrempelig en respect voor de ervaringsdeskundige.
- Fijn, gemoedelijk, mag vaker gegeven worden.
- Emotioneel, duidelijk, heel knap van de dames heel sterk en krachtig.
- Wake-up call, leerzaam en origineel.
- Zeer leerzaam om inzicht te krijgen in het leven van mensen in armoede.
- Mooi oprecht, goed neergezet, woning, vragen en budget.
- Was heel leerzaam.
- Stress, veel aan je hoofd hebben
- Beperkt in levenskwaliteit
- Niet veel
- Ook al voelde het eenzaam ik ben eigenlijk niet alleen hierin
- Niet veel nieuws
- Veel dezelfde problemen met andere achtergronden
- Iedereen heeft zijn/haar eigen verhaal
- Herkenning
- Erkenning
- Dat iedereen een verhaal heeft
- Beide verhalen omdat ik zelf als kind hetzelfde heb meegemaakt
- Lastig
- Aannames zijn snel gemaakt
- Het leven is duur
- Lijkt me heel lastig om hier zelf uit te komen
- Meer aan de hand dan lijkt
- Dat het iedereen kan overkomen en vooroordelen niet altijd kloppen
- Dat er veel onzichtbaar leed is
- Dankbaar voor waar ik sta
- Dat jezelf niet bepaald als je instanties iets niet op orde heeft
- Dat het niet te zien is aan wat er afspeelt
WAT HEEFT JE VANDAAG GERAAKT?
- Verhalen die verteld zijn.
- De moed om de persoonlijke verhalen te vertellen.
- Het te kort doen aan je kind.
- De verhalen van de dames en Loes. Je weet dat dit er is maar confronterend is het zeker.
- De dames van ervaring delen.
- Dat je bij alles wat je moet doen goed moet nadenken.
- Diep in de problemen zitten maar toch moeten doorgaan voor je dochter.
- Dat de kinderen eronder lijden
- Ik kan maar niet beseffen dat het systeem zo krom is
- Dat mensen direct jou kunnen begrijpen
- Dat dingen voor mij normaal zijn, maar voor andere totaal niet
- Dat niemand je begrijpt van de instantie en dat je alles zelf moet oplossen
- Dochter die schade heeft opgelopen door alle problemen
- Om het verdriet te zien
- Blijven inleveren op alles
- Het bezuinigen op mijn kind
- Menselijk-mensgericht
- Niet alles is gewoon.
- Leven in armoede door systemen.
- Bewust omgaan met geld. Geen aannames hebben/niet oordelen.
- Dat armoede topsport is, eenzaamheid veroorzaakt totale isolatie.
- Iemand anders zijn/meeleven en menselijkheid.
- Het inzicht in armoede.
- Mezelf sterk voelen, door de verhalen en de verteller te begrijpen!!
- Bewustwording in zekere zin maakt geld gelukkig.
- Nooit genoeg geld, mens achter ’t verhaal.
- Hoe heftig het is om in armoede lange tijd te leven. Hoe eenzijdig je met geld om moet gaan.
- De verhalen van de ervaringsdeskundigen en het verhaal van Yvonne
- Schaamtegevoel
- Het nadenken over hoe ik met mijn geld om moet gaan
- Confronterend
- Het stuk met geld, heb het zelf ook niet altijd breed gehad
- Verhalen van Shannon en Tess, om het feit dat zij dit überhaupt hebben meegemaakt
- Dat de instanties niet samenwerken en dat er weinig begrip is
- De verhalen van Tess en Shannon, het maakt het menselijk. Kan jou ook overkomen
- De verhalen van Tess en Hanneke
- Dat er voor mensen in armoede geen moment rust is
- Situatie waar kinderen de dupe van zijn
- De verhalen
- Tess en Hanneke
- Verhalen van Hanneke en Tess
WELKE KRACHT HEB JE BIJ JEZELF (HER)ONTDEKT?
- Goed met geld om kunnen gaan.
- Begrip hebben (meer).
- Beter omgaan met geld. Prioriteiten stellen.
- Positief denken en keuzes maken in het leven.
- Betrokkenheid, tekortkoming ervaren.
- Zelfvertrouwen
- Budgetteren, prioriteiten stellen
- Niet in problemen denken maar in oplossingen
- Doorzettingsvermogen
- Dat wat je vandaag hebt morgen niet meer kan zijn
- Verplaatsen in mensen hun problemen
- Meer rekening houden
- Doorvragen
- Gevoel
- Anders naar mensen kijken
- Vechten
- Diepe emotie
- Overlevingsdrang
- Omgaan met een vast budget.
- Ik heb meer geduld dan ik dacht.
- Bewust keuzes maken, overlevingsstand, hulp vragen, dapper en moedig zijn.
- Door goed na te denken over hoe je je geld uitgeeft.
- Sterk staan in je schoenen.
- Dat je heel sterk moet zijn.
- Inlevingsvermogen
- Empathie, begrip is geduld.
- Empathie/inleven in het probleem.
- Empathie, inlevingsvermogen.
- Goede vragen stellen.
- Begrip, verplaatsen in.
- Empathie
- Kijken naar de persoon, niet als huurder maar als mens
- Niet
- Dat ik een doorzetter ben door alle “nee’s” die ik heb gekregen
- Dat ik mijn ervaring kan gebruiken om in te leven in anderen
- Dat ik het al aardig goed doe
- Zelfredzaamheid en nuchterheid
- Openheid
- Empathisch inlevingsvermogen
- Respect hebben
- Empathisch vermogen
- Altijd strijdvaardigheid en doelen in oplossingen
HOE HEB JE DE TRAINING ERVAREN?
- Eye opener
- Weer met je neus op de feiten gedrukt dat er zoveel speelt bij mensen
- Emotioneel, inzicht en respect
- Leerzaam
- Super deskundig
- Confronterend
- Mooi en interessant
- Zeer realistisch en noodzakelijk
- Fijn eens te horen van ervaringsdeskundige
- Emotioneel en duidelijk
- Goed, meer begrip tonen
- Waardevol en confronterend
- Top, eerlijkheid
- Indrukwekkend en interactief
- Leerzaam
- Overweldigend
- Intrigerend
- Sterk staan in je schoenen.
- Dat je heel sterk moet zijn.
- Inlevingsvermogen
- Empathie, begrip is geduld.
- Empathie/inleven in het probleem.
- Empathie, inlevingsvermogen.
- Goede vragen stellen.
- Begrip, verplaatsen in.
- Empathie
- Bevestigend t.a.v. eigen gedachtengang / denkwijze beeld.
- Bijzonder, openbarend.
- Open, positief en ondenkbaar.
- Goed georganiseerd en veel interactie.
- Leerzaam, krachtig, reflectie, frustratie en echt contact.
- Goed, confronterend en pijnlijk
- Emotioneel, kracht en open
- Persoonlijk en diepgaand
- Confronterend, krachtig en menselijk
- Informatief, begrip en inzicht
- Intens en verhelderend
- Bijzonder!
- Respect dat jullie zo kwetsbaar en open zijn. Jullie persoonlijke verhaal wilde met ons.
- Dank jullie wel
- Leerzaam, fijne docenten, open & eerlijk.
- Gewoonweg TOP en respect!
- Heel interessant en ook wel confronterend.
- Leerzaam, openheid, fijne docenten, andere kant in het leven laten zien.
- Ga zo door. Zichtbaarheid is heel belangrijk. Confronterend. Verschillende verhalen.
- Mooi dat de dames zich zo openstellen voor ons. Leuke presentatie.
- Boosheid, verrassend, heftig en geeft goed inzicht
WELKE OPROEP DOE JE AAN JE COLLEGA'S?
Verplaats jezelf in de situatie van de ander
Maak verbinding met elkaar en blijf een mens
Niet lullen maar poetsen
Eerlijk zijn tegen elkaar
Weet waarover je praat
Help elkaar en een ander
Betrek elkaar eerder. Probeer je in te leven in de situatie en toon begrip.
Ga meer bij elkaar langs ook al is het druk
Blijf ten alle tijden gemotiveerd
Bundel signalen, neem actie!
Meer contact met huurders
De huurder is geen tegenstander
Weet waarom je voor een sociale woningbouw werkt
Afspraken nakomen
Meer luisteren, niet alleen naar de huurders, maar ook intern.
Het goed bespreekbaar maken van een probleem waar je niet uitkomt en het dan ook goed registreren in het systeem. Ook als je denkt dat een collega er niks mee kan
Meer de samenwerking opzoeken met elkaar
Koffiedrinken en praten met elkaar over hoe je iemand kan helpen
Sta open voor elkaars verhaal en ga samen op zoek naar….
Meer begrip tonen
Meedenken over een oplossing in plaats van “ik ga niet over dit probleem”
Focus op wat wel lukt in plaats van wat niet lukt!
Zoek elkaar op en verbind
Laten we samenwerken, communiceren en in elkaars keuken kijken
Luister naar elkaar en wees niet bang om open en eerlijk te zijn
Luister, overleg en los op. Zeg wat je ervan vindt
Liever zijn tegen elkaarCollegiaal en menselijker zijn
Beter luisteren naar elkaar om samen tot een oplossing te komen
Samenwerken!
Samenwerken, luisteren naar elkaar, reageren op elkaar
Teken buiten de lijnen
Met zin naar je werk gaan en je 100% inzetten. Zoek elkaar op als je vragen hebt.
Blijf altijd open en benaderbaar om cases samen te bespreken
Neem de tijd als je denkt dat het nodig is. Dat is te bespreken in je team en iedereen
begrijpt waar je vandaan komt. Ga net dat stapje verder.
Samenwerking vastleggen
Ga vooral zo door! Ik kan nog veel leren van jullieMeer sociaal maatschappelijk zijn dan overheid instantie of een commercieel bedrijf
Meer aandacht en liefde voor de huurders
Ook buiten de wijkteams beter en soepeler samenwerken
Wees je bewust van mogelijke problematiek die kan spelen, maar die nog niet bekend is. En zoek hulp bij elkaar
Teamafdelingsoverstijgend
Ga klantcontact niet uit de weg
Inhoud van de brieven afstemmen op bewoner en eventueel problematiek, indien persoonlijk contact niet mogelijk is
Luisteren naar elkaar voor een goede samenwerking
Wijkcultuur
Blijf kijken naar het probleem achter het probleem
Probeer niet gelijk nee te zeggen en schuif geen dingen gelijk af
Probeer, bespreek en wees niet bang
Geef niet op! Ga door ook al moet jij je nek uitsteken als je een klant goed wilt helpen
Degene die de training nog niet gehad hebben oproepen om de training te volgen
NIEUWE SITUATIE
Yvonne wil graag opnieuw jouw advies. Al dagenlang worstelt ze met een hoge rekening en ze weet niet wat ermee te doen. Aan jou de vraag om je weer te verplaatsen in de schoenen van Yvonne. Stel je even voor dat jij haar bent.
Het is zondagavond. Je zit aan de keukentafel in je nieuwe huis. Je voelt je onzeker vanwege de schulden en je wordt overmand door verdriet. Je piekert over een hoge rekening die al dagen op tafel ligt. Zet je verbeeldingskracht even goed aan. Boy legt de situatie in de video uit. Volg daarna de stappen daaronder.
De situatie uitgeschreven
Een paar maanden geleden is een kies gebroken. Het was nooit echt een probleem dus je hebt er niks mee gedaan. Het is de voorste kies linksonder en volgens de tandarts begint het nu toch echt problemen op te leveren. Ook voor de kies ernaast. Hij heeft gezegd dat je er nú iets aan moet doen, want anders wordt het alleen maar erger.
Een kroon is volgens hem de beste optie maar daar ben je niet voor verzekerd. Het zal ongeveer €250 gaan kosten. Je hebt geen spaargeld dus hoe los je dit nu op?
Optie 1: Je stelt het betalen van je huur uit en je hoopt dat je daar een betalingsregeling voor kunt treffen.
Optie 2: Je laat de kies trekken. Dat kost maar €75 en dat kan je wel lenen van iemand. Dan ben je wel voorgoed die kies kwijt.
Stap 1. Bedenk wat jij zou doen in deze situatie. Wat is jouw eerste ingeving?
Stap 2. Bekijk nu de video van de ervaringsdeskundigen en vul daarna de poll in.
Stap 3. Er is geen escape. Jij bent Yvonne en je hebt een probleem met je kies. Wat zou jij doen als je haar was? Vul de poll in (en zie wat andere mensen zouden doen).
Stap 4. Hou het gesprek gaande. Zoek je collega’s op en vraag wat zij zouden doen, en vooral ook waaróm. Iedereen denkt en tikt anders en met zo’n situatie van Yvonne zul je wellicht iets bij je collega’s ontdekken wat je nog niet eerder wist.

We geven je ook graag een paar tips mee. De kans is namelijk groot dat de ervaring uit de training steeds meer naar de achtergrond zal gaan. Om dat zo lang mogelijk uit te stellen hebben we deze tips.
- Gebruik deze webpagina als input voor jullie volgende teammeeting
- Neem een besluit over hoe jullie de ervaringen gaan inbedden in het dagelijkse werk
- Zoek op niet al te lange termijn weer het contact op met ervaringsdeskundigen
- Blijf dicht bij je gevoel als je een besluit moet nemen. Laat je gevoel een kompas voor je zijn
- Blijf jezelf vertellen dat je niet ‘maar een kleine pion in een groot geheel bent’. Iedereen heeft invloed en iedereen is nodig
TOT SNEL?
Wij hopen jullie weer eens te zien. Wil je contact over een vervolg of voor een andere training of ontmoeting? Neem dan contact op met Boy.
