
BEDANKT!
Een tijdje geleden was je bij ons in een training. Samen met collega’s ging je flink wat uitdagingen aan en heb je onze ervaringsdeskundigen ontmoet. We hebben jullie als een inspirerende en open groep ervaren die goede vragen stelden en met grote betrokkenheid meededen. Daarvoor dank!
Nu ontvang je deze pagina met foto’s, ingevulde kaartjes, beoordelingen en (spoiler!) een situatie waarin Yvonne opnieuw advies van jou kan gebruiken. Hiermee hopen we je ervaring bij ons een stukje te verlengen.
DE TRAINING
Jullie hebben het verhaal van Yvonne gehoord en haar huis gezien. Ze had die week €50 te besteden. Er was een flinke hoop post, folders en dingen die ze moest doen. Haar trajectbegeleider Achmed hielp haar in die week. In de middag doken jullie als Achmed het systeem in. De hele dag zaten jullie er als team lekker in!
We hebben jullie naar cijfers gevraagd en dit gaven jullie als gemiddeldes:
Ik ben veel inzichten rijker over de wisselwerking tussen de leefwereld- en systeemwereld 8,0
Ik heb mij goed voor kunnen stellen hoe het moet voelen om in een kwetsbare positie te zitten 9,0
De training spoort me aan om de leefwereld meer in mijn werk te gaan betrekken 7,7
De ervaringsdeskundigen en trainers hebben de training goed gefaciliteerd 9,3
Tijdens de trainingen hebben jullie dagboeken ingevuld. Lees ze hier nog eens terug.
DE DAGBOEKVRAGEN
- Welke nieuwe inzichten heb je vandaag opgedaan?
- Wat heeft je vandaag geraakt en waarom?
- Waar werd je blij van in de samenwerking binnen jouw groepje?
- Wat hebben jullie als groepje nog te leren in de samenwerking?
- Wat heeft de ontmoeting met de ervaringsdeskundigen jou opgeleverd?
- Waarvoor sla jij met de vuist op tafel bij de volgende vergadering?
Aan het eind hebben we jullie een vraag gesteld: Wat heb jij nodig om de ervaring van vandaag een vaste plek te geven in je dagelijkse werk? De antwoorden hebben we verzameld en hieronder bij de dropdown neergezet.
WAT HEB JIJ NODIG OM...?
- Een luisterend oor bij het management/ leidinggevenden. Ook als het gaat om een probleem waar niet gelijk antwoord op is te geven.
- Openheid en begrip!
- Dat zou ik zo gauw niet weten helaas.
- Minder regels, meer in gesprek.
- Aandacht & blijvend gespreksonderwerp.
- Geef de medewerker ruimte om resultaten te bereiken en laat het systeem (proces & procedures) dat ondersteunen.
- Waar zit DICTU in het systeem en hoe kunnen we er een menselijker gezicht aan geven.
- Tijd en ruimte om te verbeteren. Minder regels, meer vertrouwen
- Werkbezoeken en meer vrijheid
- Sessie op werk, vertaalslag naar ons werk. Meer vrijheid op basis van professionele mening/afweging.
- Meer vrijheid! Autonomie!
- Laten we weer eens op kantoor gaan zitten en echt praten met elkaar.
- Inzicht in welke schakel ik ben in het systeem, bewustwording, acceptatie, actie>actiebereidheid van MT/DT
- Meer in gesprek gaan met klanten over de applicaties en wensen en de impact die zij hebben op de maatschappij en de mens
- Tijd & Ruimte om te denken en te reflecteren. Waar hebben wij invloed op van acceptatie naar actie!
- Kritisch kijken. Waar je de menselijke maat beter kan borgen binnen eigen werkvelden
- Vertrouwen & mandaat
- Welke weg? Niet ad-hoc!
- Niet iedere keer een ander besluit!
- Het systeem Dictu inzichtelijk maken. Verantwoordelijkheid nemen.
- Daadkracht en minder stroperigheid.
- Duidelijke visie en richting.
- Meer mandaat en minder data gedreven.
- Communicatie
- Soms even stilstaan met elkaar bij het systeem van Dictu.
- Hoe werkt dat systeem en welke rol speel ik hierin?
- Transparantie en een goede communicatie.
- Beleid en richtlijnen om te zorgen dat we rekening blijven houden met de (mens)elijkheid.
- Minder stroperigheid. Betere lijntjes. Ruimte voor goede doelen actie.
- Meer verbinden + meer aandacht op persoonlijk vlak.
- Eerlijk zijn naar onze eigen tekortkomingen “oog voor de bedoeling”.
- Leidinggevenden organiseren hoe het werk gedaan wordt, zij creëren de complexiteit. Dat kunnen we samen beter gaan doen.
NIEUWE SITUATIE
Yvonne wil graag opnieuw jouw advies. Al dagenlang worstelt ze met een hoge rekening en ze weet niet wat ermee te doen. Aan jou de vraag om je weer te verplaatsen in de schoenen van Yvonne. Stel je even voor dat jij haar bent.
Het is zondagavond. Je zit aan de keukentafel in je nieuwe huis. Je voelt je onzeker vanwege de schulden en je wordt overmand door verdriet. Je piekert over een hoge rekening die al dagen op tafel ligt. Zet je verbeeldingskracht even goed aan. Boy legt de situatie in de video uit. Volg daarna de stappen daaronder.
De situatie uitgeschreven
Een paar maanden geleden is een kies gebroken. Het was nooit echt een probleem dus je hebt er niks mee gedaan. Het is de voorste kies linksonder en volgens de tandarts begint het nu toch echt problemen op te leveren. Ook voor de kies ernaast. Hij heeft gezegd dat je er nú iets aan moet doen, want anders wordt het alleen maar erger.
Een kroon is volgens hem de beste optie maar daar ben je niet voor verzekerd. Het zal ongeveer €250 gaan kosten. Je hebt geen spaargeld dus hoe los je dit nu op?
Optie 1: Je stelt het betalen van je huur uit en je hoopt dat je daar een betalingsregeling voor kunt treffen.
Optie 2: Je laat de kies trekken. Dat kost maar €75 en dat kan je wel lenen van iemand. Dan ben je wel voorgoed die kies kwijt.
Stap 1. Bedenk wat jij zou doen in deze situatie. Wat is jouw eerste ingeving?
Stap 2. Bekijk nu de video van de ervaringsdeskundigen en vul daarna de poll in.
Stap 3. Er is geen escape. Jij bent Yvonne en je hebt een probleem met je kies. Wat zou jij doen als je haar was? Vul de poll in (en zie wat andere mensen zouden doen).
Stap 4. Hou het gesprek gaande. Zoek je collega’s op en vraag wat zij zouden doen, en vooral ook waaróm. Iedereen denkt en tikt anders en met zo’n situatie van Yvonne zul je wellicht iets bij je collega’s ontdekken wat je nog niet eerder wist.

We geven je ook graag een paar tips mee. De kans is namelijk groot dat de ervaring uit de training steeds meer naar de achtergrond zal gaan. Om dat zo lang mogelijk uit te stellen hebben we deze tips.
- Gebruik deze webpagina als input voor jullie volgende teammeeting
- Neem een besluit over hoe jullie de ervaringen gaan inbedden in het dagelijkse werk
- Zoek op niet al te lange termijn weer het contact op met ervaringsdeskundigen
- Blijf dicht bij je gevoel als je een besluit moet nemen. Laat je gevoel een kompas voor je zijn
- Blijf jezelf vertellen dat je niet ‘maar een kleine pion in een groot geheel bent’. Iedereen heeft invloed en iedereen is nodig
TOT SNEL?
Wij hopen jullie weer eens te zien. Wil je contact over een vervolg of voor een andere training of ontmoeting? Neem dan contact op met Boy.
