
HALLO!
Overweeg je het om met ons samen te werken? Deze webpagina is er om een idee te geven van wat wij doen. We hebben meerdere trainingen die je op basis van doelgroep en je wensen kunt afnemen. Klik op de dropdown voor een korte en krachtige samenvatting, of lees hoe wij onze trainingen opbouwen.
KRACHTIG SAMENGEVAT
Wij bieden interactieve trainingen waarin ervaringsdeskundigen persoonlijke verhalen delen. Deze verhalen over armoede, eenzaamheid, huiselijk geweld, schulden en werkloosheid laten zien hoe systemen zoals de gemeente, het UWV en de belastingdienst een rol spelen in het dagelijks leven.
Wij doorbreken vooroordelen en we bieden een nieuw perspectief. Deelnemers ervaren de uitdagingen van mensen in kwetsbare situaties door realistische scenario’s en échte documenten, zoals brieven en rekeningen. Dit leidt tot reflectie op hun eigen rol binnen het systeem en de impact daarvan op anderen.
De sessies zijn interactief en dagen deelnemers uit om emoties, aannames en structuren kritisch te onderzoeken. Elke training eindigt met een plenaire reflectie waarin deelnemers de opgedane inzichten direct koppelen aan hun werk en omgeving. Dit zorgt voor blijvende bewustwording en betrokkenheid.
DE OPBOUW
Wij zijn geen trainingsbureau met powerpoints en stappenplannen. Wij raken mensen in hun gevoel. Na een korte introductie van de trainer delen onze ervaringsdeskundigen in 5-6 minuten hun levensverhaal. De deelnemers worden daarin meegezogen en ervaren de impact van problemen zoals armoede, eenzaamheid, huiselijk geweld, schulden of werkloosheid.
Elk verhaal is uniek, maar één ding is constant: de rol van het systeem. De gemeente, het UWV, toeslagen, het onderwijs, de belastingdienst en welzijnsorganisaties komen steeds terug. Soms als deel van de oplossing, soms als deel van het probleem.
Wij vertellen niet hoe ‘het zit’ en wijzen niet met de vinger. Het zijn de echte verhalen die deelnemers zelf laten nadenken en helpen hun vooroordelen los te laten. We openen ogen en harten—het perfecte startpunt voor de training. Vanuit die betrokkenheid nemen we hen mee in het leven van Yvonne en Loes.

Yvonne is onlangs gescheiden van Arie. Ze hadden een leuk café maar dat is failliet gegaan. Nu woont ze op een nieuwe plek in een voor haar onbekende wijk. Het geld is op, er zijn schulden en haar dochter Loes is om de week bij haar. Waar het vroeger allemaal op rolletjes liep moet ze nu de eindjes aan elkaar knopen.
Met een filmpje van Yvonne’s huis en het horen van haar verhaal gaan de deelnemers concreet aan de slag. We gebruiken daarbij materialen uit het echte leven. Brieven, rekeningen, tasjes met post, haar portemonnee, folders en dagelijkse situaties waar Yvonne mee te maken kan hebben.
SITUATIE: HOGE REKENING
Een voorbeeld werkt vaak beter dan de theorie. Neem daarom Yvonne even in gedachten en beeld je haar situatie in. Het is zondagavond. Ze zit aan de keukentafel in haar nieuwe huis wat ingericht is met spulletjes van de kringloop. Armoede, schulden, het alleen zijn, nog in de rouw van haar scheiding en vol vertwijfeling zit ze daar in het halfdonker.
En stel je voor dat JIJ haar bent. Dat jij als Yvonne daar zit en dat je je zorgen maakt. Zet je verbeeldingskracht even goed aan. Je piekert over een hoge rekening die al dagen als een donkere wolk boven je hangt. Boy legt de situatie in de video uit. Volg daarna de stappen daaronder.
De situatie uitgeschreven
Een paar maanden geleden is een kies gebroken. Het was nooit echt een probleem dus je hebt er niks mee gedaan. Het is de voorste kies linksonder en volgens de tandarts begint het nu toch echt problemen op te leveren. Ook voor de kies ernaast. Hij heeft gezegd dat je er nú iets aan moet doen, want anders wordt het alleen maar erger.
Een kroon is volgens hem de beste optie maar daar ben je niet voor verzekerd. Het zal ongeveer €250 gaan kosten. Je hebt geen spaargeld dus hoe los je dit nu op?
Optie 1: Je stelt het betalen van je huur uit en je hoopt dat je daar een betalingsregeling voor kunt treffen.
Optie 2: Je laat de kies trekken. Dat kost maar €75 en dat kan je wel lenen van iemand. Dan ben je wel voorgoed die kies kwijt.
Stap 1. Bedenk wat jij zou doen in deze situatie. Wat is jouw eerste ingeving?
Stap 2. Bekijk nu de video van de ervaringsdeskundigen en vul daarna de poll in.
Stap 3. Er is geen escape. Jij bent Yvonne en je hebt een probleem met je kies. Wat zou jij doen? Vul de poll in (en zie wat anderen zouden doen).
Stel dit zou een training bij ons zijn en dat iedereen een keuze maakt alsof ze Yvonne zijn. Dan is dit het moment dat we vol interactie het gesprek aangaan. Iedereen maakt andere keuzes, en de mensen die dezelfde keuze maken doen dat vaak op basis van andere ideeën. Daar werken we mee. We stellen vragen, nog meer vragen en zullen de antwoorden en aannames toetsen bij de ervaringsdeskundigen.
Welke training je bij ons ook afneemt, ze zijn áltijd zeer interactief. In sommige trainingen houdt iemand bij welke emoties er allemaal woordelijk benoemd worden door de deelnemers. Zie hieronder een paar van die ‘emotielijstjes’.
HET DAGBOEK
De deelnemers gaan 1 a 2 uur aan de slag met situaties zoals hierboven. Iedere situatie is geplaatst in een logisch geheel. Deze hierboven gaat over zelfzorg, anderen gaan over wonen, werken, kinderen, het sociale leven en andere essentiële elementen van het leven. Maar nooit vertellen we hoe het zit. We laten zien wat er is en we gaan het gesprek aan.
Als afronding gaan we plenair met de deelnemers uitzoomen. Wat hebben ze gezien en hoe verhoudt zich dat tot het systeem? En hoe verhoudt zich dat tot hun werk binnen dat systeem? Ook gaan we nog een stukje dagboek doen ter reflectie. Wat heeft ze geraakt en waarom? Welke inzichten nemen ze mee naar huis? Zie hier een aantal onbewerkte reacties daarop.
WELKE INZICHTEN HEB JE OPGEDAAN?
- Je moet blijven knokken om te overleven
- Best intensief, soms schokkende verhalen en momenten. Het was erg leerzaam
- Behandel iedereen met respect want je weet nooit wat diegene heeft meegemaakt
- Verplaatsen in een moeilijke situatie is echt lastig
- Voorzichtig zijn met wat je doet
- Interactief, leuk, waardevol en leerzaam. Kort maar zeer krachtig (fijn tempo) en herkenbaar
- Ik moet geen aannames meer doen
- Bureaucratie leidt tot een negatieve spiraal
- Dat ik het heel goed heb
- Het letten op elke cent is echt vermoeiend
- Fijn, geeft een andere kijk op de situatie, maar ook heel verdrietig
- Stilstaan bij het leren van een ander
- Interessant, laagdrempelig en respect voor de ervaringsdeskundige
- Prettig, gemoedelijk, mag vaker gegeven worden
- Emotioneel, duidelijk, heel knap van de ervaringsdeskundigen
- Wake-up call, leerzaam en origineel
- Zeer leerzaam om inzicht te krijgen in het leven van mensen in armoede.
- Mooi oprecht, goed neergezet met de woning, vragen en budget.
WAT HEEFT JE VANDAAG GERAAKT?
- Verhalen die verteld zijn.
- Het te kort doen aan je kind.
- De verhalen van de dames en Loes. Je weet dat dit er is maar confronterend is het zeker.
- Dat je bij alles wat je moet doen goed moet nadenken.
- Diep in de problemen zitten maar toch moeten doorgaan voor je dochter.
- Ik kan maar niet beseffen dat het systeem zo krom is
- Dat dingen voor mij normaal zijn, maar voor andere totaal niet
- Dat niemand je begrijpt van de instantie en dat je alles zelf moet oplossen
- Om het verdriet te zien
- De verhalen van de ervaringsdeskundigen
- Dat armoede topsport is, eenzaamheid veroorzaakt totale isolatie
- Hoe heftig het is om in armoede lange tijd te leven. Hoe eenzijdig je met geld om moet gaan.
- De verhalen van de ervaringsdeskundigen en het verhaal van Yvonne
- Het stuk met geld, heb het zelf ook niet altijd breed gehad
- Verhalen van Shannon en Tess, om het feit dat zij dit überhaupt hebben meegemaakt
WELKE KRACHT HEB JE BIJ JEZELF (HER)ONTDEKT?
- Goed met geld om kunnen gaan.
- Begrip hebben (meer).
- Positief denken en keuzes maken in het leven.
- Betrokkenheid, tekortkoming ervaren.
- Zelfvertrouwen
- Budgetteren en prioriteiten stellen
- Niet in problemen denken maar in oplossingen
- Doorzettingsvermogen
- Dat wat je vandaag hebt morgen niet meer kan zijn
- Verplaatsen in mensen hun problemen
- Doorvragen
- Diepe emotie
- Ik heb meer geduld dan ik dacht.
- Inlevingsvermogen
- Empathie, begrip is geduld.
- Dat ik een doorzetter ben door alle “nee’s” die ik heb gekregen
- Dat ik mijn ervaring kan gebruiken om in te leven in anderen
- Dat ik het al aardig goed doe
- Openheid

We zijn geen trainingsbureau met powerpoints en stappenplannen. Wij spelen vooral in op het gevoel want ervaren wordt veelal gezien als de hoogste vorm van leren. We zijn levendig, confronterend en echt, maar we brengen ook lucht, humor en plezier. Aan het eind stellen we ook altijd de vraag hoe mensen het ervaren hebben en geven ze ons 4 schoolcijfers.
HOE HEB JE DE TRAINING ERVAREN?
- Eye opener
- Weer met je neus op de feiten gedrukt dat er zoveel speelt bij mensen
- Leerzaam
- Super deskundig
- Confronterend
- Mooi en interessant
- Zeer realistisch en noodzakelijk
- Fijn eens te horen van ervaringsdeskundige
- Emotioneel en duidelijk
- Goed, meer begrip tonen
- Waardevol en confronterend
- Top, eerlijkheid
- Indrukwekkend en interactief
- Leerzaam
- Overweldigend
- Intrigerend
- Sterk staan in je schoenen
- Respect dat jullie zo kwetsbaar en open zijn. Jullie persoonlijke verhaal wilde met ons.
- Dank jullie wel
- Leerzaam, fijne docenten, open & eerlijk.
- Gewoonweg TOP en respect!
- Heel interessant en ook wel confronterend.
- Ga zo door. Zichtbaarheid is heel belangrijk. Confronterend. Verschillende verhalen.
- Mooi dat de ervaringsdeskundigen zich zo openstellen voor ons. Leuke presentatie.
- Boosheid, verrassend, heftig en geeft goed inzicht
SCHOOLCIJFERS
Aan het eind van vrijwel iedere training vragen we deelnemers om 4 schoolcijfers op een kaartje te schrijven. We hebben inmiddels duizenden van zulke kaartjes. De eerste 3 cijfers gaan over hoofd, hart en handen. Het einde van de vragen verschilt per training.
1. Ik ben veel inzichten rijker over…
2. Ik heb mij een goede voorstelling kunnen maken van hoe het moet voelen om…
3. De training spoort me aan om (nog) meer…
Onze streefcijfers verschillen per training. Waar de ene training meer voor bewustwording is zetten met een andere meer aan tot actie. Op uitzonderingen na halen we altijd hogere cijfers dan die we nastreven (en we leggen de lat echt wel hoog voor onszelf).
Het 4e cijfer is voor hoe wij – de trainer en de ervaringsdeskundigen – de training hebben gefaciliteerd. Het gemiddelde cijfer daarvoor is (op basis van 1.000+ beoordelingen) een 9,2. Wil je dat met eigen ogen zien? We bewaren alle kaartjes en we leggen ze graag voor je neer.
Wil je meer weten en overleggen welke training goed bij jou wensen zal aansluiten? Mail of bel Boy
VEELGESTELDE VRAGEN
Werken jullie ook buiten Den Haag?
JA! We komen door heel het land.
Hoe lang duren jullie trainingen?
Tussen 1 en 4 uur. Sommige trainingen kunnen in een leerlijn geplaatst worden waardoor ook een hele dag mogelijk is.
Wat moet ik weten over groepsgroottes?
Wij maken onderscheid tussen trainingen waarbij het individu voorop staat en trainingen waarbij de collectieve ervaring het hoofddoel is. Voor training voor ‘het individu’ is een grootte tussen de 10 en 16 ideaal. Voor collectieve ervaringen is het minimum 10 en de max is 400 geweest. Tot nu toe… we staan open voor meer 🙂
Staan de trainingen vast of kan ik ook eigen materiaal inbrengen?
We kunnen onze trainingen aanpassen op specifieke vragen of behoeftes.
Wat voor prijzen vragen jullie?
Dat hangt echt af van de training, het aantal deelnemers en aantal ervaringsdeskundigen. Onze prijzen zijn marktconform in vergelijking met andere trainingbureaus. We zijn niet gesubsidiëerd.
Andere vragen?
Stuur een mail of bel!
